Sunday, September 16, 2012

wei! Ade orang kim salam!


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Arini just nak share something yang aku terbace tadi kat facebook. bende nih penting tapi aku rase ramai di antara kita yang tak ambil peduli. mungkin bukan tak ambil peduli, ianya lebih kepada tatau kot. *macam aku la. baru tau.hihiihh. ;)

Pernah tak ade orang sampai kan salam kat korang dari si polan yang lain. tipu la kalau tak pernah kan. and aku rase most of us da bwat silap bile jawab salam. 


97% muslim yang aku jumpa bila disebut:

"Wei,mat kirim salam..."
Akan dijawab.. "iyee ke?  WA'ALAIKUMUSSALAM....."

Ok.Nmpk mcm tak da masalah kan? Tertanya2 kan apa masalahnya kan?


Tp tp tp, memang ade masalah ye kawan-kawan. and aku pon bru tau pasal masalah nih. *terok btol.hahha.



Sebenarnya,jelas di dalam hadis nabi saw,nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen(org tengah) maka jawapan yg diberi kepada kiriman salam tu BUKANLAH 'waalaikumussalam'.

Sbb apa? Mat suruh abu kirim salam kat ma'il.. 
then si Ma'il jwb  :
" wa'alaikumussalam " yang bermaksud ---> Selamat sejahtera ke atas KAMU
so salam mat kpd ma'il tak terjawab kan?sbb ma'il doakan salam tu kepada ABU sedangkan Abu tuhh just ORANG TENGAH  je kan.




so, nak jawab ape ek. haaaa. ni jawabnye. bile ade orang sampaikan salam orang laen kat kite, kite kne la jawab :

" wa'alaika wa'alaihissalam "
bermaksud ---> dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera.


Maka salamnya terjawab.... ^_^
Indahnya islam...






p/s : hukum memberi salam itu sunat,tapi menjawab itu wajib..jadi kalau salah jwab,bermakna MASIH BELUM JAWAB.... renung-renungkan dan selamat beramal. :)






Just sharing. Thanks for reading heeee :P

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...